Mai multe bănci au fost sancționate de inspectorii de la Protecția Consumatorilor cu amenzi în valoare de peste 200.000 de euro pentru că nu au fost respectate prevederile legale la încheierea contractelor de credit de consum.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a verificat 370 de puncte de lucru ale unor bănci prezente pe piața locală, aplicând 86 de amenzi și 47 de avertismente.
Neregulile constatate se referă atât la lipsa unei informări corecte a clientului cu privire la dobânzile, comisioanele și tarifele practicate, cât și la existența unor clauze abuzive în contractele de credit.
„Există bănci care nu prezintă în oferte sau chiar în contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Ținând cont de perioada economică pe care o parcurgem și de dificultățile financiare pe care le avem noi toți în a returna creditele, serviciile financiare trebuie să fie transparente, fără ambiguități ce pot submina încrederea consumatorilor”, a declarat Bogdan Nica, președinte ANPC.
Contactați de gândul, reprezentanții Asociației Române a Băncilor (ARB) au precizat: „Conform statutului, ARB este o asociație profesională și nu deține niciun fel de informații/statistici cu privire la activitatea comercială a membrilor săi”.
Comisioane și dobânzi ascunse de clienți
În ceea ce privește informarea prealabilă a clienților, inspectorii ANPC au constatat că în formularea de informare nu se preciza modul de calcul al valorii DAE (dobânda anuală efectivă), dobânda penalizatorare aplicabilă nu era menționată, valoarea DAE era cu două procente mai mică decât cea din contract, informațiile erau scrise cu caractere mai mici decât cele prevăzute prin lege
Totodată, în cadrul unor unități din Odorheiul Secuiesc, Satu Mare și Piatra Neamț nu erau afișate listele cu dobânzile, tarifele și comisioanele practicate. Mai mult, acolo unde existau, listele nu erau actualizate sau afișate într-un loc vizibil.
În ceea ce privește conținutul contractelor de credit s-au constantat o serie de nereguli la Satu Mare, Drobeta Turnu Severin, Mehedinți și Piatra Neamț.
Mai exact, valoarea totală plătibilă calculată la încheierea contractului nu era menționată, iar dobânda penalizatoare nu era stabilită ca procent fix. Totoată, clienților li se impuneau anumite companii de asigurare pentru bunurile aduse în garanție sau pentru asigurările de viață obligatorii.
Conturi curente „100% gratuite” pentru care se plătesc comisioane
La o agenție bancară din Alexandria, consumatorii erau nevoiți să anunțe banca în scris cu trei zile înainte de rambursarea anticipată a creditului, cu toate că, potrivit legii, clientul are dreptul în orice moment să se elibereze în totalitate sau parțial de obligațiile față de bancă.
Nereguli au fost sesizate și la capitolul materiale publicitare. Pliantele publicitare ale unei agenții din Constanța nu conțineau informații legate de dobânda anuală efectivă (DAE), valoarea totală plătibilă, valoarea ratelor lunare și durata contractului de credit.
Într-un material publicitar al unei agenții bancare din Ilfov „Contul curent” figura drept 100% gratuit, fără a se menționa că operațiunile sunt comisionate în conformitate cu lista de tarife și comisioane.
Clauze abuzive: Banca are dreptul „de a modifica unilateral contractul/costul creditului, fără a exista un motiv întemeiat”
Mai grav, inspectorii ANPC au descoperit în contractele de credite încheiate de agenții din Mehedinți și Brașov clauze abuzive.
Punctual, în contracte s-a identificat clauza conform căreia banca își rezervă dreptul de a declara creditul scadent anticipat și considerat caz de neexecutare a obligațiilor dacă „situația economico-financiară a împrumutatului înregistrează nivele sub cele avute în vedere la aprobarea creditului” precum și dacă „apare o situație/fapt/eveniment care poate avea un efect negativ important asupra situației financiare sau asupra capacității acestuia de a-și îndeplini în mod corespunzător obligațiille”.
La Brașov a fost descoperită clauza privind „dreptul băncii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fără a exista un motiv întemeiat”.
Alte abateri constatate se referă la afișarea eronată a denumirii unității precum și la omisiunea informării clientului cu privire la plata comisionului de analiză a dosarului, deși valoarea acestuia se regăsește în valoarea totală a creditului.
Sfaturi pentru consumatori
– Să obțină informații complete referitoare la condițiile de creditare;
– Să compare ofertele de pe piață și să ia deciza ținând cont de nevoile și de posibilitățile financiare de care dispun pentru restituire;
– Orice depozit sau credit funcționează prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. și care se adaugă la cele aferente creditului;
– Să verifice cu atenție costurile totale pe care urmează să le suporte, raportând aceste costuri la nivelul procentual de dobândă pe care banca îl oferă și să aleagă oferta pe care o considera cea mai avantajoasă;
– Să solicite băncii, la lichidarea creditelor, încetarea contractului și emiterea unei adrese care să ateste faptul că au fost stinse toate obligațiile dintre părți.